< 1 / 5 >

POGOTOWIE ARTYSTYCZNE
2008 / wydarzenie

Karolina Breguła, zaproszona przez kielecką Galerię XS, postanowiła w swoim działaniu odnieść się do popularnego powiedzenia „piździ jak na dworcu w Kielcach”. Zwróciła się ku marznącym pasażerom czekającym na pociąg: za pomocą olbrzymich lamp stworzyła na kieleckim dworcu ciepły kwadrat, w którym można było się ogrzać. Pogotowie artystyczne to działanie będące drobną interwencją o krótkotrwałym i błahym, lecz realnym wpływie na codzienność ludzi, a także przewrotny głos w dyskusji o użyteczności sztuki i jej potencjale generowania faktycznych zmian. Breguła zwraca uwagę, że mimo doniosłych deklaracji zaangażowania oraz brania na warsztat kwestii społecznych sztuka daleka jest od problemów rzeczywistych ludzi. Zagadnienie zaangażowania sztuki w sprawy społeczne powróci w późniejszych pracach Breguły, takich jak Zupa czy Instrumenty do robienia hałasu.

Manifest Pogotowia artystycznego
Pragnę, by moja praca służyła człowiekowi. Ubolewam nad tym, iż sztuka tak często jest bezradna wobec kłopotów codzienności. Przykro mi, że nie mogę za jej pomocą zaradzić temu, że w Kieleckiem na dworcu piździ.

Ponieważ nie chcę dłużej być obojętna wobec rozgrywających się wokół mnie dramatów, powołuję Pogotowie artystyczne. Jego zadaniem jest walka z drobnymi udrękami i przeciwstawianie się niedogodnościom dnia powszedniego. W ramach jego interwencji będę sięgać po wszystkie niezbędne środki. Jeśli zajdzie taka potrzeba, nie zawaham się zaprzeczyć obrazowi artysty szarlatana czy demiurga i użyć narzędzi służących do tworzenia sztuki w sposób banalny i odarty z artystycznej magii.