< 1 / 5 >

HISTORIE SZTUKI 
2015 / seria fotografii

Historie sztuki to cykl fotograficznych opowieści, których nieoczywistymi bohaterami są zniszczone dzieła sztuki. W swoich obrazach Breguła przywołuje prace i wydarzenia które powracają, nieoczekiwanie pojawiając się w codziennym życiu człowieka. Jest to m.in. do Fettecke Josepha Beuysa, czyli bryła masła umieszczona w rogu pomieszczenia w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, sprzątnięta przez pracownika; meteoryt z La nona ora Maurizia Cattelana, usunięty z rzeźby przez posła Witolda Tomczaka; posągi Buddy w Bamianie wysadzone w powietrze przez talibów; dziura w obrazie barokowego malarza Paolo Porpory, powstała na skutek potknięcia się 12-letniego chłopca podczas zwiedzania muzeum, czy też liczne rzeźby Katarzyny Kobro, które w czasie wojny z braku opału zostały przez nią porąbane i spalone. Breguła przywołuje też przemyślenia Kazimierza Malewicza dotyczące spalenia dziedzictwa sztuki minionych epok i umieszczenia ich dla przyszłych pokoleń w aptecznych buteleczkach. Fettecke ukazuje się jako trójkąt masła pod pachą przygotowującego śniadanie mężczyzny, spalone przez Kobro dzieła można dostrzec w neoplastycznych formach z resztek makaronu na dnie kuchennego zlewu, a wielki meteoryt przygniatający postać papieża w rzeźbie Cattelana, rozbity na setki małych kamieni, wypełnia buty starszych pań. W każdej z tych absurdalnych historii Breguła nawiązuje do zniszczeń sztuki znanych z prasy i telewizji, dzięki którym uszkodzone dzieła przenikają do publicznej świadomości. Skandale związane z przypadkowymi zniszczeniami czy niedopatrzeniami strażników muzealnych budują więc swoistą historię sztuki. Podobnie jak w Ciasteczkach Kippenbergera i Cukiernicy, Breguła widzi akt dewastacji dzieła jako rodzaj działania performatywnego, które może być ważnym elementem biografii pracy, nie mniej istotnym niż jej powstanie.